No ALAN YETERLİLİKLERİ (AY)
AY.1) İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama
/ tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel
bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal
bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri,
çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek
için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
AY.2) Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel,
söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt
yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
AY.3) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye
(doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma
yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
AY.4) İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal
sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok
boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
AY.5) Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve
standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
AY.6) Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler
konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
AY.7) İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve
kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
AY.8) Mimari tasarım / planlama / tasarım
alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
AY.9) Mimari tasarım / planlama / tasarım
etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü
sağlama becerisine sahiptir.
AY.10) Mimari tasarım / planlama / tasarım
konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli
araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.
AY.11) Alanıyla ilgili kuramsal / kavramsal
bilgiyi, bilişsel ve kılgısal becerileri, araştırma yöntem ve tekniklerini
kullanır.
AY.12) Alternatif mimari tasarım, planlama
kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
AY.13) Disiplinler arası etkileşimli mimari
tasarım / planlama / tasarım konusunda beceri sahibi olur. Sahip olduğu bilgi,
kavrayış ve becerileri bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların
tanımında, ustalık ve inovasyon sergileyen almaşık mimari tasarım / planlama /
tasarım kararlarının / projelerin / çözümlerin geliştirilmesinde kullanır.
AY.14) Bir mimari tasarım / planlama /
tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri
planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.
AY.15) Alanıyla ilgili bireysel çalışmaları
bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler
üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alır. Bunun için gerekli
özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
AY.16) Bir mimari tasarım / planlama /
tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
AY.17) Alanındaki bilgi ve becerileri
eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir
yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
AY.18) Geleceğe yönelik olur, kişisel ve
mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur,
öğrenme gereksinimlerini belirler, bunun için planlar yapar ve bunları uygular.
AY.19) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle
hareket eder.
AY.20) Alanıyla ilgili konularda ilgili
kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm
önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel
verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
AY.21) Toplumsal sorumluluk bilinciyle
yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve
bunları uygular.
AY.22) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil
Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve
meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
AY.23) En az Avrupa Bilgisayar Kullanma
Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği
bilişim (bilgi ve iletişim)
teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
AY.24) Meslek alanında, mesleki uygulamada
ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış,
davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
AY.25) Mimari tasarım / planlama / tasarım
süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar
verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve
yorumlar.
AY.26) Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel
ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve
becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin
ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal
çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate
alarak kullanır.
AY.27) İnsan değerinin bilgisiyle, insan
haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve
kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle
karar verir ve hareket eder.
AY.28) Mesleğinin, insan hakları ve toplum
açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal
adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma,
iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile
etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında
kişisel duyarlılığa sahiptir.
AY.29) Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel,
bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç
sahibidir.