History of Turkish Republic I
CORE0101
İki dönemden oluşan Modern Türkiye Tarihi dersi, bugünün Türkiye’sinin oluşumunda rol oynayan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel süreçlere ışık tutmayı amaçlamaktadır. Dersin ikinci döneminde, öncelikle Millî Mücadele, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş süreci ve bu sürece eşlik eden inkılaplar kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Daha sonra inkılapların yarattığı toplumsal, ekonomik ve siyasal sonuçlar, Cumhuriyet’in kurumsallaşması ve çok partili sistemin temel dinamikleri ele alınmaktadır. Bir yandan demokrasinin gelişimi diğer yandan da demokratikleşme sürecini sekteye uğratan ekonomik çalkantılar, siyasal istikrarsızlıklar ve askeri müdahaleler incelenmektedir. Cumhuriyet tarihinde ortaya çıkan göç ve kentleşme olguları, toplumsal hareketler ve kültürel değişim bu dönem tartışılan önemli konular arasında yer almaktadır.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Turkish I
CORE0103
Osmanlı döneminden başlayarak Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna kadar olan süreçte modernleşme hareketleri. Edebiyatımıza yansıması. Seçilmiş düşünce metinleri ve kurmaca metinler ile incelenmesi.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )General English I
ENGL1201
Basic grammatical structures and sentence patterns. Basic range of simple expressions about personal details and needs of a concrete type. Basic greeting and leave-taking expressions. Daily routines. Definitions about people and places. Personal profiles. Social networking. Informal e-mails.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(4 + 0 + 0 )Architecture Foundation Studio I
MİMA1115
This introductory course develops students' skills of perception, understanding, conveying and developing design language, in order to comprehend the basic design elements and principles, includes studies involving drawing and expression techniques. In the course, solution proposals for defined design problems are developed through the process of making-evaluating-re-making.
AKTS
7Kredi
4Saatler
(0 + 0 + 0 )Orientation
ORDE0105
Oryantasyon dersi öğrencilere üniversite hayatına uyum sürecinde ihtiyaç duyacakları akademik ve sosyal yetkinlikleri kazandırmayı hedeflemektedir. Dersi tamamlayan öğrencilerin iletişim, sosyal, profesyonel ve etik sorumluluklar gibi ilerleyen dönemlerde ve profesyonel hayatta faydalı olacak kazanımları edinmelerinin yanında, 21. Yüzyıl yetkinlikleri olarak tanımlanan yetkinlikler hakkında farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır. Ders, birinci sınıf bahar döneminde okutulması planlanan Kariyer Planlama dersi için giriş dersi niteliği de taşımaktadır.
AKTS
1Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Nature, Science, Human I
ORDE0201
Dersin amacı öğrencilere bilimsel düşüncenin ip uçlarını vermek, bu düşünce sisteminin gelişimini hazırlayan temel olguları belirlemek, onları fizik, kimya, biyoloji biliminin temel zihinsel ve yöntemsel uygulamalarıyla karşılaştırmaktır. Öğrencilerin bilimsel düşünce ve uygulamaların temel kuramsal ve yöntemsel yapılarını öğrenerek daha ileri düzeydeki bilimsel çalışmalara dönük bir formasyon kazanması dersin hedeflediği amaçlar arasındadır. Öğrencilerin problem çözme yetilerini geliştirmesi dersin bir diğer temel özelliğidir.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Numbers, Formulas, Human I
ORDE0301
Bu dersin amacı öğrencilerin matematik tarihi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, farklı sonsuzluk kavramlarını tanıtmak, basit şifreleme tekniklerini öğretmek, saymanın ve mantık kavramının temel ögelerini tartışmak, temel düzeyde beklenen değer ve şartlı olasılık hesaplama becerisi kazandırmak, giriş seviyesinde rastgele değişkenler ve rastgele yürüyüş kavramı hakkında temel bilgileri aktarmaktır. Bu ders kapsamında ele alınacak konu başlıkları şu şekilde listelenebilir: Matematik Tarihi: İlk Çağlar, Klasik Dönem ve Modern Dönem, Hilbert'in Sonsuzluk Oteli, Kesirli sayıları sayma, Sonsuzluk kavramı, Farklı sonsuzluk türleri, Ardışık sayılarda toplama (Gauss toplamı), Görsel kanıtlar, Sigma notasyonu, Tümevarım, Fibonacci Dizisi, Altın oran ve altın sarmal, Sezar'ın Şifresi, Vigenère Şifresi, Erken şifreleme yöntemleri, Asal sayılar, Fermat'ın Küçük Teoremi, Mantık / Doğruluk tabloları, Mantıksal bağlaçlar, Saymanın temel ilkeleri, Sayma teknikleri, Giriş seviyesinde Olasılık ölçüsü ve üç temel aksiyom Giriş seviyesinde Rastgele değişken kavramı, ve özellikleri, (basit ayrık değişkenler için) beklenen değer hesaplaması ve sezgisel anlamı, Koşullu olasılık, Bayes teoremi, Rastgele yürüyüş. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: matematiğin kısa bir tarihini bilir ve bilimin merkezinin tarihsel gelişimini anlar, sonsuzluk kavramını anlar ve farklı sonsuzluk kavramlarının bilir, matematiksel tümevarım kullanarak çıkarımlar yapabilir, görsel sanatlarda, mimaride, teknolojide Altın Oran’ın kullanımını bilir, Altın Oran’ı kullanarak görsel kompozisyonlar yapabilir, basit Sezar ve Vinegere şifrelerini nasıl çözebileceğini ve asal sayıların kullanıldığı modern şifreleme tekniklerinin bilir, matematiksel niceleyicileri bilir, (şartlı) olasılığın basit formüllerini anlar, basit bir olayın (şartlı) olasılığını nasıl hesaplayabileceğini bilir, basit rastgele yürüyüş modelleri tasarlayabilir.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Art, Society, Human
ORDE0501
Bu ders, çeşitli tarihsel dönemlerden sanat eserlerinin, nesnelerinin ve işlerinin incelenmesi yoluyla sanatın anlamı, dönüşümü ve işlevini öğrenciye aktarmayı ve sanat tarihine kısa bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. Resim, heykel, mimarlık, tasarım, baskı, fotoğraf, enstalasyon, performans, reklamlar ve hareketli görüntü gibi çok çeşitli medya ve mecra aracılığıyla görsel kültürün nesneleri ve pratiklerini tartışmaya açarak, ders öğrencilere sanatsal üretimin sosyal kültürel ve tarihsel koşullarına dair kapsamlı, disiplinlerarası ve yaratıcı bir bakış açısı kazandıracaktır.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )History of Turkish Republic II
CORE0102
İki dönemden oluşan Modern Türkiye Tarihi dersi, bugünün Türkiye’sinin oluşumunda rol oynayan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel süreçlere ışık tutmayı amaçlamaktadır. Dersin ikinci döneminde, öncelikle Millî Mücadele, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş süreci ve bu sürece eşlik eden inkılaplar kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Daha sonra inkılapların yarattığı toplumsal, ekonomik ve siyasal sonuçlar, Cumhuriyet’in kurumsallaşması ve çok partili sistemin temel dinamikleri ele alınmaktadır. Bir yandan demokrasinin gelişimi diğer yandan da demokratikleşme sürecini sekteye uğratan ekonomik çalkantılar, siyasal istikrarsızlıklar ve askeri müdahaleler incelenmektedir. Cumhuriyet tarihinde ortaya çıkan göç ve kentleşme olguları, toplumsal hareketler ve kültürel değişim bu dönem tartışılan önemli konular arasında yer almaktadır.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 2 )Turkish II
CORE0104
Osmanlı İmparatorluğu’nun son günleri ile ülkemizin işgal yıllarından başlayarak Milli Mücadele yılları, Bağımsızlık Savaşımızın kazanılması, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan günümüze kadar olan süreçte modernleşme hareketleri. Edebiyatımıza yansıması. Seçilmiş düşünce metinleri ve kurmaca metinler ile incelenmesi.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )General English II
ENGL1202
Simple grammatical structures and sentence patterns. Description or presentation of people, living or working conditions, daily routines, likes/dislikes. Phrases and expressions related to areas of most immediate priority (e.g. personal and family information, shopping, local geography, employment.) Comparisons. Formal e-mails.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(4 + 0 + 0 )Architecture Foundation Studio II
MİMA1116
In this course; by examining the concept of space, it is ensured that the relationship between form, function and structure is established and the basic elements of architectural design are comprehended and expressed. In this context, applications are carried out to develop presentation techniques.
AKTS
7Kredi
4Saatler
(0 + 0 + 0 )Concepts and Culture of Architecture
MİMA1118
Within the scope of the course, the meaning of architecture, its basic concepts and components are explained theoretically. The concept of architecture, architectural design process, principles and components are discussed with applications based on individual and/or group work. The course, which consists of theory and practice, is taught in a way that supports each other.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )People and Environment in Architecture
MİMA1120
The aim of the course is to establish a basis for the meaning and importance of the concepts of people and environment in architecture; comprehension of the interaction of the individual with the natural environment, the built environment and the urban environment; creating a framework for examining the relationship of people, space and context in the architectural design process. Within the scope of the course, perception and reading of the architectural and urban environment, issues related to spatial experience research, will be discussed with examples of different building typologies and design principles; basic approaches and techniques for spatial and environmental analysis will be examined at urban and architectural environment scales.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Career Planning
ORDE0106
Kariyer Planlama dersinin amacı, öğrencilerin kariyerlerini, kendi zeka, kişilik, bilgi, beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun olarak belirleyebilmeleri için yol göstermektir. Ders kapsamında, bu kavramlar hakkında farkındalık yaratılacak, öğrencilerin üniversite hayatları boyunca kariyerleri hakkında destek alabilecekleri Kariyer Merkezi ve faaliyetleri tanıtılacak, Yetenek Kapısı kullanımı ve nasıl yararlanılacağı gösterilecek ve farklı sektörlerde çalışma hayatı ile tanışma fırsatı sunulacaktır. Kariyer Planlaması dersi T.C.Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından hazırlanan yönerge doğrultusunda hazırlanmıştır.
AKTS
1Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Nature, Science, Human II
ORDE0202
Bu derste öğrenciler bilim ve doğa konusunda bir önceki dersin ana hedeflerini ve ilkelerini gözeterek öğrencilerin bilim ve doğa konusunda daha ileri bir düşünce ve görüş geliştirmelerini öngörmektedir. Ders doğanın temel yasalarını öğrencilere aktararak öğrencilere gündelik yaşantımızı örüntüleyen bilim ve teknolojinin nasıl geliştiğini açıklama amacını gütmektedir. Bilimsel bilgiyle farklı alanlardaki yöntemsel yapı ve yaklaşımlar arasındaki farklar ve benzerliklerin vurgulanması ve gösterilmesi dersin hedefleri arasındadır.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Architectural Design Studio I
MİMA2201
Creating an idea about the space within the scope of an uncomplicated architectural problem, to express it architecturally and to elaborate the information on building technology at a basic level are the main objectives of the studio. Determining the design problems; generating metaphors on conceptual ideas; examining the physical and social layers of the built environment; data collection, analysis, synthesis and evaluation; architectural program research-development in the context of project area-subject; architectural evaluation - interpretation of the data obtained within the design process and resolving the design problem with a spatial proposal constitute the main steps of the studio.
AKTS
8Kredi
4Saatler
(0 + 8 + 0 )Yapı Malzemeleri
MİMA2217
The course aims to introduce the basic properties of the building materials, their production methods and their use in architecture. In this course, the relation of the building with the design and material is established. Insulation materials required for comfort conditions are examined in the building. Students are aimed to learn the relationship between the various layers by examining the different materials and properties that form the components and elements of the building.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Building Technologies I
MİMA2219
Within the scope of the course, general concepts and basic principles related to structure, construction and load bearing systems are explained. Properties such as classifications of buildings, building loads and load transfer, the relationship of building elements with each other, material dimensions are detailed. The structural features of traditional construction systems, which are widely used in our country, are explained in the context of structure, materials and components. The aim of the course is to provide information about the building systems and its sub-components.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Creative Thinking and Problem Solving
ORDE0107
Bu derste, bir problem kurgulama ve çözüm üretmenin disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınması yönünde öğrencilere bir yetişim kazandırılması amaçlanmaktadır. Güncel karmaşık sorunların tasarım odaklı düşünce yaklaşımıyla doğru tanımlanması ve çözüm yöntemlerinin kuramsal olarak işlenmesiyle birlikte, saptanan problem ve gereksinimler doğrultusunda projelerin uygulandığı takım çalışmaları yoluyla yenilikçi bir fikri tasarlamanın temelini oluşturduğu bu derste, öğrencilerin iş birliği içinde günümüzün karmaşık sorunlarına yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretmeleri beklenmektedir.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Büyük Eserler (Major Works)
ORDE0108
Bu ders edebiyat, sinema, sanat, mimarlık, mühendislik, matematik, felsefe, siyaset, ekonomi ve benzerleri gibi alanlardaki önemli eserlerin akademik çalışmasında temel derstir. Ders, öğrencilerin dönem boyunca bu derste sunulan başlıca eserlerle tanışmalarına ve farklı alanlardaki bu önemli eserlerle kendi görüş, bakış açısı ve zevklerini geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin dönem sonunda bu farklı alanlarda ve önemli çalışmaları hakkında bağımsız, analitik ve eleştirel düşünmeyi geliştirecek akademik araçlarla donatılması beklenmektedir.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Society, Science and Human
ORDE0401
Toplum, Bilim ve İnsan dersinin başlıca amacı, öğrencileri insan ve toplum arasındaki ilişki hakkında kapsamlı, disiplinlerarası, analitik ve eleştirel bir anlayış geliştirmek üzere özendirmek ve yönlendirmektir. Öğrencilere bireyler ve sosyal dünyaları hakkındaki belli başlı bazı kavramları, yaklaşımları ve konuları tanıtmayı hedefleyen dersi tamamlayan öğrencilerin ,sosyal bilimlerin diğer disiplinler ile benzerliklerini ve farklılıklarını kavramaları, insanoğlunun bir canlı türü olarak evrimi ile ilgili eleştirel bir anlayış geliştirmeleri, insanların sosyal çevreleri ile ilişkilerinin farklı yönleri hakkında bilgi edinmeleri, insanların çeşitli gruplar, kurumlar ve sosyal yapılar ile bu ilişkileri neden ve nasıl geliştirdiğini açıklayabilmeleri hedeflenmektedir.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Ethics, Law and Society
ORDE0402
Bu dersin amacı: Ahlaklı bir hayat nasıl tanımlanır? İyi ve erdemli birey kimdir? “İyi” ve “kötü”, “doğru” ve “yanlış” arasındaki çizgiyi kim belirler? İyi yurttaş kimdir? Bir yurttaş olarak, kadın/erkek olarak, toplum üyesi olarak hayatlarımızı nasıl yaşamamız gerekir? Modern birey kimdir? Teknoloji, ahlaki yargılarımızı nasıl etkiler? Etik, hukuk, ahlak ve kültürel alanları ilgilendiren bu tarz sorgulamaları günlük hayatımızda sıklıkla yapmaktayız. Bu ders, bu tür soruları tartışmak amacıyla birey ve yurttaş olmanın anlamlarına değinmekte; toplumsal hayatın düzenleyici bileşenlerini ahlak, hukuk, etik ve normlar ile ilişkilendirerek tartışmakta; birey ve iktidar arasındaki ilişkiyi devlet, toplumsal cinsiyet, aile, din ve gözetim gibi konular üzerinden ele almaktadır. Ayrıca, modernleşme kavramını merkeze alarak, değer yargılarının “evrensel” boyuttaki inşasını Doğu ve Batı kültürleri arasındaki iktidar ilişkileri bağlamında sorgulamaktadır.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Architectural Design Studio II
MİMA2202
Reading the existing natural/physical pattern with environmental analysis, developing an uncomplicated architectural program and architectural design thinking, and realization of conceptual design studies are the main objectives of the studio. The outlines of the studio: designing a project that meets formal, functional and structural needs by considering spatial and environmental factors; integration of architectural thinking with program, space organization, contextual data and formal - tectonic features; associating structure, material and technology issues with the design process; and researching on specific representation techniques.
AKTS
8Kredi
4Saatler
(0 + 8 + 0 )Architectural Design Thinking
MİMA2216
The main objectives of this course are; grasping of different theoretical approaches concerning architecture and architectural thinking; discussing the interdisciplinary features of architecture and its relations with nature, culture, science and art within the unity of theory and practice; examining various dimensions related to the field of architectural design in the framework of basic concepts, texts, works and figures and raising awareness about contemporary architecture, philosophy and cultural theories that generate critical thinking in architecture.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )History and Theory of Architecture I
MİMA2218
The course aims to provide the student with the fundamental knowledge on the development of architectural thought and practices from the earliest built environments to the Renaissance period. Selected examples from throughout the world will be analyzed in terms of planning, function, structure, technique, social context and meaning. The course encompasses discussions of the transformation of architecture and the physical environment around the world. It presents an overview of the history of world architecture that takes into account all cultures and societies.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Statics and Strength of Materials
MİMA2220
Force vectors. Moment of a force. Equilibrium of a rigid body in plane. Structural analysis; staticallydeterminate systems. Trusses and frames. Centre of gravity. Moment of inertia. Internal loadings. Momentand shear diagrams. Stress and strain. Mechanical properties of materials. Axial load, torsion, bending,transverse shear. Combined loadings. Buckling of columns.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Building Technologies II
MİMA2222
Within the scope of the course, properties of construction systems, structure, material and building components are explained and complex construction systems, current materials and structures are introduced. Building components and elements are detailed specifically in the application of reinforced concrete systems. It is aimed to enable students to use theoretically learned knowledge while designing and producing drawings. Designing a space depending on the structure, functional building elements in the building subsystem are examined and the building components are detailed.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Computer Aided Architectural Design I
MİMA2224
The aim of the course is to provide students with the basic principles of current computer softwares. It is aimed that students gain the ability to visualize the designs they have developed using various programs and to turn these images into a means of expression and transfer. The principles of using computer as a design visualization tool, the interfaces of the programs, physical output jobs, data transfer opportunities are to be studied. During the semester, two-dimensional and three-dimensional drawings are carried out, drawing methods and techniques are to be instructed.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(0 + 0 + 0 )Industrial Practice I
MİMA2900
Consolidation of the knowledge and skills obtained through theoretical and practical lectures of architecturaleducation, with the real design, construction, management and production processes. (Practice in office)
AKTS
2Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Architectural Design Studio III
MİMA3301
In Studio III, architectural design is considered as an intervention in the urban context as well as building scale. Social and cultural layers of architecture; dimensions that integrate with the city as part of a public whole in a historical/ built environment; focusing on function, action, program, spatial use, experience possibilities and open-closed space relationships constitutes the content of the studio. Within the scope of the studio, medium-scale architectural design projects for public use are studied.
AKTS
8Kredi
4Saatler
(0 + 8 + 0 )Urban Planning and Design
MİMA3313
Within the scope of the Urban Planning and Design Course; the aim is to explain to the students of architecture the relationships between urban scale, urban planning and urban design processes and architectural scale and architectural design processes. The course-related application study aims to give the ability to analyze urban space elements in urban areas with different features and make urban texture analysis, define urban problems, set priorities, reach a synthesis, develop option/alternative thinking and design suggestions. The Urban Planning and Design Course will cover definitions about the city, urban planning and urban design, historical development of cities, plan types and scales, urban planning and design process, and will focus on defining different activity areas in cities, determining population, area, density relationships in settlements, urban space formation and examining the texture of the urban landscape as well as the pedestrian-vehicle transportation systems. The relationship between the studies of urban planning, urban design and architecture will be explained, and the role of the architect in these fields will be defined. In the application study, the sample areas selected from the existing urban environments will be analysed within the framework of potential analysis, potentials, constraints, problems and possibilities, and appropriate design options will be developed.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Reinforced Concrete Structures
MİMA3317
Reinforced concrete as a structural material. Building regulations and hyphoteses in the process ofcalculation. Peculiarities of the method of load bearing. Simple ( rectangular and T section ) and combinedbending under load bearing. Columns. Reinforced concrete sections subject to shear and torsion forces.Foundations. Basic principles for designing the reinforced concrete structure. Renforced concrete skeletonsystems. Special reinforced concrete structures. High rise and large span structures. Study of the structure ofa reinforced concrete building and development of solutions.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Accessibility in Architectural Design
MİMA3319
In this course, history of the universal design approach is given; and the concepts and principles of accessibility, inclusive design and universal design are discussed. The rights of people with diverse abilities, ages, sizes etc. in using different scales of design products in built environment are examined within the framework of the ideas of equality, equity, discrimination and human rights. Design solutions eliminating physical and social barriers in the built environment to make it universally accessible for all are analyzed for various building typologies.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(0 + 0 + 0 )Environmental Control
MİMA3321
The course covers basic information, on the use of solar radiation and energy, temperature and humidity control, building acoustics, noise control and architectural lighting, to improve the physical conditions in the space and control the components of the physical environment. Design decisions related to efficient energy use in the building to provide optimum comfort conditions are evaluated.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )History and Theory of Architecture II
MİMA3323
The main objective of this course is treating the history of architecture as a history not of buildings per se, but of cultural beliefs and ideas, values and aesthetic ideals actualized through architectural forms and experiences. This course seeks to foster the students' ability to analyze and understand the unique formal vocabulary of architecture and its expressive potential, as well as the complex and instrumental dialogue between architecture and culture. The course focuses on the transformation of architecture, urban planning, and design from the Renaissance through the end of the 20th century.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Architectural Design Studio IV
MİMA3302
In the studio, making versatile analysis of urban environment within the context of cultural heritage, sustainability, disasters, technological changes etc.; researching a multi-functional architectural program; and developing a critical, experimental and innovative design idea are the main objectives. The outline of the course are elaboration of the original architectural thought; space organization researches; critical evaluation of advanced structural systems and building technologies in the context of current architectural practices; and the development of techniques for visual, written and verbal communication and representation of design idea.
AKTS
8Kredi
4Saatler
(0 + 8 + 0 )Conservation Theories
MİMA3310
The aim of this course is to introduce students with the concepts of historical environment, historical structure and cultural assets, and make them become conscious about the functional changes in historical structures within the historical context. The content of the course is the definition of concepts related to conservation and restoration, explanation of restoration techniques, examination of domestic and international applications, explanation of laws and regulations related to the subject and understanding of contemporary approaches. It is aimed to reinforce the content of the course, with the field study and group seminars in the curriculum.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Contemporary Architecture
MİMA3312
The course aims to give the student a basic critical understanding of the major shifts in architectural thinking in the 20th and 21st centuries, taking into consideration the main theoretical, cultural, technological, and social changes that affected architectural production. The course scrutinizes the pivotal phenomena and movements of the 20th and 21st centuries, focusing on the outstanding architects of the time, and their canonical ideas, design approaches, and works that have been figured out the present discourses and practices of contemporary architecture. In addition, the course focuses on the shifts in architecture and design theories and discourses; deals with several perspectives, paradigms and examples in architecture. The course deals with the social, economic, cultural, and political processes that shape architecture, design and cities.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Construction Management and Economics
MİMA3314
Project management planning, cost management, time management, quality management, contractadministration, safety management, and the responsibilities and structure of the project management team.Organizing and leading by implementing project controls, defining roles and responsibilities, developingcommunication protocols, and identifying elements of project design and construction which may lead todisputes and claims.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(0 + 0 + 0 )Contemporary Building Structures
MİMA3316
Within the scope of the course, load bearing, the behavior of structural elements and structural members are explained. Contemporary construction systems, Shell structures and solutions for the carrier system are examined through examples. The structural system diversity is examined in form active, vector active, section active and surface active system categories. It is aimed that students comprehend the behavior of different structural systems, present the given structural system through its features and examples, and analyze the structural principles according to the specific design concept.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Environmental and Planning Law
MİMA3318
In the Environmental and Zoning Law Course; the aim is to introduce to architecture students the legal processes and legislation related to urban planning, design, environment and zoning. The contents of the Environmental and Zoning Law Course are the place of environmental and zoning law in the Turkish legal system, scope, essential features of environmental law, principles, the Turkish environmental legislation, international agreements on the environment to which Turkey is a party, environmental impact assessment, application of zoning law, building law regulations, planning hierarchy, master plan types, special purpose plans, conservation planning, conservation of natural and cultural areas, urban transformation and renewal areas applications, legal framework, tourism planning, land and land arrangement, the concept of parcelling, building license, unlicensed building, building use permit and amnesty.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(0 + 0 + 0 )Industrial Practice II
MİMA3900
Consolidation of the knowledge and skills obtained through theoretical and practical lectures of architecturaleducation, with the real design, construction, management and production processes. (Practice inconstruction site)
AKTS
3Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Occupational Health and Safety I
İSAG4411
History of occupational health and safety. Work law. Occupational health and safety law. National and international conventions. Occupational diseases. Introduction to the concept of hazard and risk
AKTS
2Kredi
0Saatler
(2 + 0 + 0 )Architectural Design Studio V
MİMA4401
In Studio V, multi-dimensional urban intervention and spatial transformation scenarios of different scales and qualities are developed. It is expected to integrate architectural design theories and practices that affect the form of the built environment. Resolving mixed-use and large-scale architectural design problems with a critical perspective in the design process; discussing public-semipublic-private space relationships; application of advanced information about building technology throughout the design process; and producing innovative, creative and individual architectural solutions constitute the main objectives of the studio.
AKTS
8Kredi
4Saatler
(0 + 8 + 0 )Application Project
MİMA4417
Within the scope of the course, an advanced architectural preliminary project is developed into an application project. Design of the structural system, construction elements/ techniques and environmental control systems; and the production of necessary application details constitute the content of the course. The objective of the course is to integrate architectural design with building technology according to building regulations and ensuring coordination between them.
AKTS
6Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Area Elective-I
MİMA-AS-I
Area Elective
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )General Elective-I
MİMA-GS-I
General Elective
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )General Elective-II
MİMA-GS-II
General Elective
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Occupational Health and Safety II
İSAG4412
Hazard and risk concept. Chemical risk factors. Physical risk factors. Biological risk factors. Psychological risk factors. Ergonomic risk factors. Risk analysis and types. Industrial applications
AKTS
2Kredi
0Saatler
(2 + 0 + 0 )Graduation Project
MİMA4900
In the Graduation Project, projects are developed in the light of the knowledge and skills acquired during architectural education process. Resolution of a complex and multifunctional architectural program taking into account local and global, ecological, social, technological and cultural data; development of an original architectural and urban design proposal based on a high level of creative and critical thinking; fictionalization of architecture with different technical components such as structural system, material, etc.; analyzation and interpretation of the built and natural environment within the framework of social and professional awareness and ethical values; creating aesthetic, sustainable, safe and accessible spaces and developing and presenting a unique representation language are the main objectives of the study.
AKTS
12Kredi
4Saatler
(0 + 8 + 0 )Area Elective-II
MİMA-AS-II
Area Elective
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Area Elective-III
MİMA-AS-III
Area Elective
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Area Elective-IV
MİMA-AS-IV
Area Elective
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Academic English 1
ENGL1101
Data description. Text analysis. Summary and paraphrase of simplified research articles and data charts. IMRAD Summary. Critical thinking and logical argumentation skills to express an informed opinion. Presentation of information to an audience in an academic setting.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(4 + 0 + 0 )Academic English 2
ENGL1102
Critical thinking and logical argumentation. Academic research. Annotations, citations, quotations. Identification of arguments, reasoning, logical cohesion. Debates. Evaluative summary. Interview.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(4 + 0 + 0 )Building Materials
ARCH2217
Building-material-design relation. Basic features of building materials. Binding materials, aggregate, concrete,building blocks, ceramics, glass, wood, plastics, metal, gypsum, asbestos cement, bitumen, mud brick, paintsand protectors. Functional building materials, heat insulating-absorbing materials. Waterproofing materials.Walls and coatings, floors and claddings materials, ceiling coverings. Roof materials.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme (Creative Thinking and Problem Solving)
CORE0107
Bu derste, bir problem kurgulama ve çözüm üretmenin disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınması yönünde öğrencilere bir yetişim kazandırılması amaçlanmaktadır. Güncel karmaşık sorunların tasarım odaklı düşünce yaklaşımıyla doğru tanımlanması ve çözüm yöntemlerinin kuramsal olarak işlenmesiyle birlikte, saptanan problem ve gereksinimler doğrultusunda projelerin uygulandığı takım çalışmaları yoluyla yenilikçi bir fikri tasarlamanın temelini oluşturduğu bu derste, öğrencilerin iş birliği içinde günümüzün karmaşık sorunlarına yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretmeleri beklenmektedir.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )MAJOR WORKS
CORE0108
Bu ders edebiyat, sinema, sanat, mimarlık, mühendislik, matematik, felsefe, siyaset, ekonomi ve benzerleri gibi alanlardaki önemli eserlerin akademik çalışmasında temel derstir. Ders, öğrencilerin dönem boyunca bu derste sunulan başlıca eserlerle tanışmalarına ve farklı alanlardaki bu önemli eserlerle kendi görüş, bakış açısı ve zevklerini geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin dönem sonunda bu farklı alanlarda ve önemli çalışmaları hakkında bağımsız, analitik ve eleştirel düşünmeyi geliştirecek akademik araçlarla donatılması beklenmektedir.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )