History of Turkish Republic I
CORE0101
İki dönemden oluşan Modern Türkiye Tarihi dersi, bugünün Türkiye’sinin oluşumunda rol oynayan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel süreçlere ışık tutmayı amaçlamaktadır. Dersin ikinci döneminde, öncelikle Millî Mücadele, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş süreci ve bu sürece eşlik eden inkılaplar kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Daha sonra inkılapların yarattığı toplumsal, ekonomik ve siyasal sonuçlar, Cumhuriyet’in kurumsallaşması ve çok partili sistemin temel dinamikleri ele alınmaktadır. Bir yandan demokrasinin gelişimi diğer yandan da demokratikleşme sürecini sekteye uğratan ekonomik çalkantılar, siyasal istikrarsızlıklar ve askeri müdahaleler incelenmektedir. Cumhuriyet tarihinde ortaya çıkan göç ve kentleşme olguları, toplumsal hareketler ve kültürel değişim bu dönem tartışılan önemli konular arasında yer almaktadır.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Turkish I
CORE0103
Osmanlı döneminden başlayarak Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna kadar olan süreçte modernleşme hareketleri. Edebiyatımıza yansıması. Seçilmiş düşünce metinleri ve kurmaca metinler ile incelenmesi.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Orientation
CORE0105
Oryantasyon dersi öğrencilere üniversite hayatına uyum sürecinde ihtiyaç duyacakları akademik ve sosyal yetkinlikleri kazandırmayı hedeflemektedir. Dersi tamamlayan öğrencilerin iletişim, sosyal, profesyonel ve etik sorumluluklar gibi ilerleyen dönemlerde ve profesyonel hayatta faydalı olacak kazanımları edinmelerinin yanında, 21. Yüzyıl yetkinlikleri olarak tanımlanan yetkinlikler hakkında farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır. Ders, birinci sınıf bahar döneminde okutulması planlanan Kariyer Planlama dersi için giriş dersi niteliği de taşımaktadır.
AKTS
1Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Nature, Science, Human I
CORE0201
Dersin amacı öğrencilere bilimsel düşüncenin ip uçlarını vermek, bu düşünce sisteminin gelişimini hazırlayan temel olguları belirlemek, onları fizik, kimya, biyoloji biliminin temel zihinsel ve yöntemsel uygulamalarıyla karşılaştırmaktır. Öğrencilerin bilimsel düşünce ve uygulamaların temel kuramsal ve yöntemsel yapılarını öğrenerek daha ileri düzeydeki bilimsel çalışmalara dönük bir formasyon kazanması dersin hedeflediği amaçlar arasındadır. Öğrencilerin problem çözme yetilerini geliştirmesi dersin bir diğer temel özelliğidir.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Society, Science and Human
CORE0401
Toplum, Bilim ve İnsan dersinin başlıca amacı, öğrencileri insan ve toplum arasındaki ilişki hakkında kapsamlı, disiplinlerarası, analitik ve eleştirel bir anlayış geliştirmek üzere özendirmek ve yönlendirmektir. Öğrencilere bireyler ve sosyal dünyaları hakkındaki belli başlı bazı kavramları, yaklaşımları ve konuları tanıtmayı hedefleyen dersi tamamlayan öğrencilerin ,sosyal bilimlerin diğer disiplinler ile benzerliklerini ve farklılıklarını kavramaları, insanoğlunun bir canlı türü olarak evrimi ile ilgili eleştirel bir anlayış geliştirmeleri, insanların sosyal çevreleri ile ilişkilerinin farklı yönleri hakkında bilgi edinmeleri, insanların çeşitli gruplar, kurumlar ve sosyal yapılar ile bu ilişkileri neden ve nasıl geliştirdiğini açıklayabilmeleri hedeflenmektedir.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Academic English 1
ENGL1101
Data description. Text analysis. Summary and paraphrase of simplified research articles and data charts. IMRAD Summary. Critical thinking and logical argumentation skills to express an informed opinion. Presentation of information to an audience in an academic setting.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(4 + 0 + 0 )Computer Literacy
ITEC1001
Introduction to basic IT theory and terminology. Basic skills in a word processor programs, such as MS Word to create documents, format text, apply styles. Basic skills in a spreadsheet program, such as MS Excel, to create and format spreadsheets, including the use of mathematical formulas and to summarize given data in the form of graphics.
AKTS
1Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Calculus I
MATH1111
1. To teach the concepts of functions, limits, continuity, differentiation and integration. 2. To gain the ability of application of differentiation and integration to solve problems. 3. To teach the use of the knowledge of mathematics for solvings problems in applied sciences and engineering.
AKTS
5Kredi
4Saatler
(4 + 0 + 1 )Physics - Mechanics
PHYS1111
This is a calculus based introductory physics course on the mechanics of objects. By the end of the course, students should; 1. demonstrate a conceptual understanding of the fundamental physical laws of mechanics. 2. apply the fundamental laws of mechanics to solve various practical problems. 3. recognize how physics is relevant to the world around them.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Physics - Mechanics Laboratory
PHYS1113
Physics – Mechanics Laboratory is a laboratory course which accompanies PHYS1111. By the end of the course, students should; • devise how to experimentally test the physical laws of mechanics. • recognize how the fundamental physical laws of mechanics can be applied to various practical problems. • develop an understanding of how to report the results of scientific research. • recognize how physics is relevant to the world around them.
AKTS
1Kredi
1Saatler
(0 + 2 + 0 )Introduction to Programming
COMP1103
Introduction to computers, computer programs and the Matlab language, identifiers, variables, assignment statements, data types, selections, loops, methods.
AKTS
5Kredi
4Saatler
(3 + 2 + 0 )History of Turkish Republic II
CORE0102
İki dönemden oluşan Modern Türkiye Tarihi dersi, bugünün Türkiye’sinin oluşumunda rol oynayan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel süreçlere ışık tutmayı amaçlamaktadır. Dersin ikinci döneminde, öncelikle Millî Mücadele, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş süreci ve bu sürece eşlik eden inkılaplar kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Daha sonra inkılapların yarattığı toplumsal, ekonomik ve siyasal sonuçlar, Cumhuriyet’in kurumsallaşması ve çok partili sistemin temel dinamikleri ele alınmaktadır. Bir yandan demokrasinin gelişimi diğer yandan da demokratikleşme sürecini sekteye uğratan ekonomik çalkantılar, siyasal istikrarsızlıklar ve askeri müdahaleler incelenmektedir. Cumhuriyet tarihinde ortaya çıkan göç ve kentleşme olguları, toplumsal hareketler ve kültürel değişim bu dönem tartışılan önemli konular arasında yer almaktadır.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 2 )Turkish II
CORE0104
Osmanlı İmparatorluğu’nun son günleri ile ülkemizin işgal yıllarından başlayarak Milli Mücadele yılları, Bağımsızlık Savaşımızın kazanılması, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan günümüze kadar olan süreçte modernleşme hareketleri. Edebiyatımıza yansıması. Seçilmiş düşünce metinleri ve kurmaca metinler ile incelenmesi.
AKTS
2Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Career Planning
CORE0106
Kariyer Planlama dersinin amacı, öğrencilerin kariyerlerini, kendi zeka, kişilik, bilgi, beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun olarak belirleyebilmeleri için yol göstermektir. Ders kapsamında, bu kavramlar hakkında farkındalık yaratılacak, öğrencilerin üniversite hayatları boyunca kariyerleri hakkında destek alabilecekleri Kariyer Merkezi ve faaliyetleri tanıtılacak, Yetenek Kapısı kullanımı ve nasıl yararlanılacağı gösterilecek ve farklı sektörlerde çalışma hayatı ile tanışma fırsatı sunulacaktır. Kariyer Planlaması dersi T.C.Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından hazırlanan yönerge doğrultusunda hazırlanmıştır.
AKTS
1Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )MAJOR WORKS
CORE0108
Bu ders edebiyat, sinema, sanat, mimarlık, mühendislik, matematik, felsefe, siyaset, ekonomi ve benzerleri gibi alanlardaki önemli eserlerin akademik çalışmasında temel derstir. Ders, öğrencilerin dönem boyunca bu derste sunulan başlıca eserlerle tanışmalarına ve farklı alanlardaki bu önemli eserlerle kendi görüş, bakış açısı ve zevklerini geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin dönem sonunda bu farklı alanlarda ve önemli çalışmaları hakkında bağımsız, analitik ve eleştirel düşünmeyi geliştirecek akademik araçlarla donatılması beklenmektedir.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Nature, Science, Human II
CORE0202
Bu derste öğrenciler bilim ve doğa konusunda bir önceki dersin ana hedeflerini ve ilkelerini gözeterek öğrencilerin bilim ve doğa konusunda daha ileri bir düşünce ve görüş geliştirmelerini öngörmektedir. Ders doğanın temel yasalarını öğrencilere aktararak öğrencilere gündelik yaşantımızı örüntüleyen bilim ve teknolojinin nasıl geliştiğini açıklama amacını gütmektedir. Bilimsel bilgiyle farklı alanlardaki yöntemsel yapı ve yaklaşımlar arasındaki farklar ve benzerliklerin vurgulanması ve gösterilmesi dersin hedefleri arasındadır.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Art, Society, Human
CORE0501
Bu ders, çeşitli tarihsel dönemlerden sanat eserlerinin, nesnelerinin ve işlerinin incelenmesi yoluyla sanatın anlamı, dönüşümü ve işlevini öğrenciye aktarmayı ve sanat tarihine kısa bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. Resim, heykel, mimarlık, tasarım, baskı, fotoğraf, enstalasyon, performans, reklamlar ve hareketli görüntü gibi çok çeşitli medya ve mecra aracılığıyla görsel kültürün nesneleri ve pratiklerini tartışmaya açarak, ders öğrencilere sanatsal üretimin sosyal kültürel ve tarihsel koşullarına dair kapsamlı, disiplinlerarası ve yaratıcı bir bakış açısı kazandıracaktır.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Academic English 2
ENGL1102
Critical thinking and logical argumentation. Academic research. Annotations, citations, quotations. Identification of arguments, reasoning, logical cohesion. Debates. Evaluative summary. Interview.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(4 + 0 + 0 )Calculus II
MATH1112
1. To teach fundamental definitions, basic theory and applications of calculus, 2. To prepare for sophomore-level topics in mathematical analysis (differential equations and linear algebra), and calculus-based subjects in science and engineering, 3. To give knowledge of mathematics to construct, analyze and interpret mathematical models, 4. To teach the ability of applying mathematics for the solutions of problems.
AKTS
5Kredi
4Saatler
(4 + 0 + 1 )General Chemistry
CHEM1101
Why teach chemistry to engineers? Matter-Its properties and measurement. Uncertainty and significant figures. Atoms and atomic theory. Atomic mass and mole concept. Chemical compounds. Molecular and ionic compounds. Oxidation states. Chemical reactions. Stoichiometry. Chemical reactions in solutions. Limiting reactant. Introduction to reactions in aqueous solutions. Precipitation, acid-base, and oxidation-reduction reactions. Titrations. Gases and gas laws. Ideal gas equation. Gases in reactions. Mixtures of gases. Kinetic molecular theory. Heat. Work. Internal Energy. Enthalpy. Electrons in atoms. Electromagnetic radiation. Atomic spectra. Quantum theory. Electron configurations. The periodic table and some atomic properties.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Computer Aided Technical Drawing
CIVL1001
Introduction. The Engineering Design Process. Computer-Aided Design and Drafting. Freehand Sketching. Engineering Geometry. The Theory of Shape Description. The Theory of Size Description-Dimensions and Notes. Multiview Drawing. Auxiliary View Drawing. Sectional Drawing. Pictorial Drawing. Single dimension drawings, drawings with coordinates, page and setting commands, drawing commands, two dimensional drawings, practice.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(2 + 2 + 0 )Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme (Creative Thinking and Problem Solving)
CORE0107
Bu derste, bir problem kurgulama ve çözüm üretmenin disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınması yönünde öğrencilere bir yetişim kazandırılması amaçlanmaktadır. Güncel karmaşık sorunların tasarım odaklı düşünce yaklaşımıyla doğru tanımlanması ve çözüm yöntemlerinin kuramsal olarak işlenmesiyle birlikte, saptanan problem ve gereksinimler doğrultusunda projelerin uygulandığı takım çalışmaları yoluyla yenilikçi bir fikri tasarlamanın temelini oluşturduğu bu derste, öğrencilerin iş birliği içinde günümüzün karmaşık sorunlarına yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretmeleri beklenmektedir.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Ethics, Law and Society
CORE0402
Bu dersin amacı: Ahlaklı bir hayat nasıl tanımlanır? İyi ve erdemli birey kimdir? “İyi” ve “kötü”, “doğru” ve “yanlış” arasındaki çizgiyi kim belirler? İyi yurttaş kimdir? Bir yurttaş olarak, kadın/erkek olarak, toplum üyesi olarak hayatlarımızı nasıl yaşamamız gerekir? Modern birey kimdir? Teknoloji, ahlaki yargılarımızı nasıl etkiler? Etik, hukuk, ahlak ve kültürel alanları ilgilendiren bu tarz sorgulamaları günlük hayatımızda sıklıkla yapmaktayız. Bu ders, bu tür soruları tartışmak amacıyla birey ve yurttaş olmanın anlamlarına değinmekte; toplumsal hayatın düzenleyici bileşenlerini ahlak, hukuk, etik ve normlar ile ilişkilendirerek tartışmakta; birey ve iktidar arasındaki ilişkiyi devlet, toplumsal cinsiyet, aile, din ve gözetim gibi konular üzerinden ele almaktadır. Ayrıca, modernleşme kavramını merkeze alarak, değer yargılarının “evrensel” boyuttaki inşasını Doğu ve Batı kültürleri arasındaki iktidar ilişkileri bağlamında sorgulamaktadır.
AKTS
3Kredi
2Saatler
(2 + 0 + 0 )Statics
ENGR2101
Introducing to students; force and moment vectors, vector algebra, equilibrium of a rigid body, reaction forces, structural analysis, internal forces, stress, safety factor and basic strength calculations.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Linear Algebra
MATH2104
Algebraic properties of complex numbers. Polar form of complex numbers. DeMoivre’s formula. Complex roots and powers. Algebraic properties of ma-trix operations. Special types of matrices. Solving linear systems of equa-tions. Elementary row and column operations. Echelon form of a matrix. Gauss and Gauss-Jordan method. Definition and properties of determinants. Cofactor expansion. Finding inverses via cofactors. Real vector spaces. Sub-spaces. Linear independence. Basis and dimension. Coordinates. Eigenval-ues and eigenvectors. Characteristic polynomial and characteristic equation. Eigenvalues and eigenvectors. Diagonalization
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Calculus III
MATH2105
Functions of several variables. Limits and continuity. Partial derivatives. Chain rule for partial derivatives. Directional derivatives. Local maxima and minima. Lagrange multipliers. Taylor’s formula. Double integrals in Cartesian and polar coordinates. Triple integrals in Cartesian, cylindrical and spherical coordinates. Line integrals. Green’s theorem. Surface integrals. Stokes’ theorem. Divergence theorem.
AKTS
6Kredi
4Saatler
(4 + 0 + 1 )Geology
CIVL2004
Challenges of the 21st Century. The Earth and Its Systems. Minerals. Igneous Rocks and Processes. Sedimentary Rocks and Processes. Metamorphic Rocks and Processes. Mechanics of Earth Materials. Structural Deformation of the Earth’s Crust and Earthquakes. Weathering and Erosion. Soils, Soil Hazards and Land Subsidence. Ground Water. Subsurface Contamination and Remediation. Mass Movement and Slope Stability. Rivers. Oceans and Coasts. Glaciers, Permafrost, and Deserts. Landslides. Material geology. Definition of minerals and rocks in laboratory.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Surveying
CIVL2012
Measurement units and errors in measurements. Measurement of distance, horizontal direction and vertical angle. Computation of the plane coordinates. Height measurement and levelling. Profile and cross-section measurements. Surface levelling. Area and volume computation.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(2 + 2 + 0 )Dynamics
CIVL2114
To gain ability of the fundamental problems of the dynamics and associated engineering mechanics.
AKTS
4Kredi
3Saatler
(2 + 0 + 1 )Mechanics of Materials
ENGR2102
To teach the basics and principles of mechanics of materials, earn ability of computing stress and strain in combined loading conditions and ability to apply this knowledge in engineering design and applications.
AKTS
6Kredi
4Saatler
(4 + 0 + 1 )Differential Equations
MATH2107
Basic definitions of the theory of differential equations. First order differential equations. Integration factor method. Separable equations. Homogenous equations. Bernoulli equation. Second order linear differential equations with constant coefficients. Systems of first order linear differential equations with constant coefficients. Laplace transforms. Applications of Laplace transform to linear differential equations with constant coefficients. Convolution. Linear differential equations with variable coefficients. Euler equation. Ordinary and singular points. Series solutions of second-order linear differential equations.
AKTS
6Kredi
4Saatler
(4 + 0 + 1 )Physics - Electricity And Magnetism
PHYS1112
This is a calculus based introductory physics course on electricity and magnetism. By the end of the course, students should; 1. demonstrate a knowledge of the fundamental physical laws of electricity and magnetism. 2. apply the fundemental laws of electricity and magnetism to solve various practical problems. 3. recognize how physics is relevant to the world around them.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Electricity And Magnetism Laboratory
PHYS1114
Physics – Electricity and Magnetism Laboratory is a laboratory course which accompanies PHYS1112. By the end of the course, students should; • devise how to experimentally test the physical laws of electricity and magnetism. • recognize how the fundamental physical laws of electricity and magnetism can be applied to various practical problems. • develop an understanding of how to report the results of scientific research. • recognize how physics is relevant to the world around them.
AKTS
1Kredi
1Saatler
(0 + 2 + 0 )Engineering Materials
CIVL2201
Description of atomic structure. Types of atomic bonding and their characteristics properties. Atomic arrangement and crystal structure. Crystallographic planes and directions in the unit cell. Linear and planar atomic density, atomic packaging factor. Mechanical and physical properties of materials. Metals. Plastics. Lime. Gypsum. Pozzolan. Portland cement. Properties of aggregates. Fresh and hardened concrete properties. Concrete mixture design. Production and curing. Exposure classes.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Structural Analysis I
CIVL3311
Structural systems, loads, assumptions and idealizations of structural analyses, support reactions, internal forces, equilibrium equations, calculation of the static loads of plane statically determinate systems, diagrams of internal forces, plane systems, simple beam, cantilever beam, continuous beams, frames and arches, trusses, statically Indeterminate systems and solution methods, temperature effects and support movements, influence lines.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Earthwork and Railway Engineering
CIVL3401
Introduction to earthworks. Volumes of fills and cuts. Mass diagram. Optimization of earth moving. Excavation methods and machines. Excavators and dampers. Introduction to railroad engineering. Train dynamics. Geometric standards of track. Gradients, curves, transition curves, location of track, superstructure elements and materials. Layout of track.
AKTS
6Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 1 )Soil Mechanics
CIVL3501
Introduction. Soil as a three phase material. Grain size distributions (mechanical and hydrometer). Atterberg limits and index properties of soils. Classification of soils (USCS). Soil compaction. Capillarity effects in soils. Hydraulic conductivity. Darcy’s equation. Seepage. Laplace equation and flow nets. Pore water pressure and effective stress. Strength characteristics of soils. Mohr’s circle. Consolidation. Terzaghi’s theory of 1D consolidation. Slope stability.
AKTS
6Kredi
4Saatler
(3 + 2 + 0 )Summer Practice I
CIVL3920
It is realized in a construction site which conducts civil engineering applications for minimum 20 workdays during summer vacation. Students report the activities performed in site according to a format determined by Civil Engineering Department. The language of the report is Turkish. Foreign students and/or the activities performed abroad, the language of training report is English. This is a Pass/Fail type of activity and students will not be given a letter grade.
AKTS
2Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Applied Probability and Statistics for Engineers
MATH2205
Introduction to statistics. Sample mean, median and standard deviation. Graphical plots. Probability. Multiplication rule. Permutation and combination. Conditional probability and Bayes’ rule. Random variables. Discrete and continuous probability distributions. Joint probability distributions. Mathematical expectation. Mean, variance, covariance and correlation coefficient of random variables. Some continuous and discrete probability distributions. Normal distribution. Fundamental sampling distributions. Sampling distribution of mean. Interval estimation of mean. Testing a statistical hypothesis. Simple linear regression and correlation.
AKTS
6Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Reinforced Concrete
CIVL3304
Concrete Producing materials. Mix design, placing and curing of concrete. Reinforced concrete. Flexure in beams. Shear and diagonal tension in beams. Torsion. Serviceability. Continuous reinforced concrete structures and equivalent frame method of analysis. Design of two-way slabs and plates. Footings. Design of columns and walls. Design of earth retaining structures. Analysis methods. Introduction to prestressed concrete.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 1 )Structural Analysis II
CIVL3312
Matrix methods in structural analysis. Fundamental concepts of force and displacement methods. Calculation of member stiffness matrices and load vectors. Analysis of shear-wall structures by stiffness method. Computer programming techniques for displacement and force methods. An introduction to finite element method.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(0 + 0 + 0 )Highway Engineering
CIVL3402
Introduction. Transportation planning process. Forecasting future traffic flows. Scheme appraisal for highway projects. Basic elements of highway traffic analysis. Determining the capacity of highways. Design of intersections. Geometric alignment and design. Highway pavement materials and design. Structural design of pavement thickness. Pavement maintenance. Drainage.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Foundation Engineering
CIVL3502
Introduction. Foundations in civil engineering. Performance requirements. Review of soil mechanics. Shallow foundations: spread footings, mats, bearing pressures. Deep foundations: piles, shafts, caps, grade beams, axial and lateral load capacity. Earth retaining structures: lateral earth pressures, cantilever retaining walls, sheet pile walls.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Fluid Mechanics and Hydraulics
CIVL3601
Introduction to fluid mechanics and hydraulics. Fluid statics. Kinematics of fluid flow. Continuity equation. Stream function. Potential flow. Viscous flow. Navier-Stokes equations. Dimensional analysis. Pipe flows and pipe networks. Open channel hydraulics.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Introduction to Economics
ECON1005
Resources and scarcity; supply and demand; the mixed economy; market structure; national income, business cycles, unemployment and inflation; economic growth and productivity; money, banking and monetary policy; international trade and finance
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Construction Management and Site Techniques
CIVL3701
Introduction to construction management; Overview of construction industry; Project delivery methods; Construction management functions: (1) Design and planning, (2) Construction ; Integration of Building Information Modelling into Construction Management; Site layout: Site layout plan, Construction Equipment ; Occupational Health & Safety; Cost estimation ; Scheduling techniques for construction projects.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Steel Structures
CIVL4301
Introduction to steel structures, general assumptions, Review of structural design processes; external effects on structures, design codes, specifications and standards. Properties and types of structural steel. Beams: Local buckling. Lateral torsional buckling; Design of laterally supported and laterally unsupported beams; Design for Shear. Compression Members: Effective length factors. Tension Members: Effective net areas; block shear. Essentials of Bolted Connections: Types of Connections; Mechanical and physical properties of bolts; Installation techniques; Design of bolted connections. Essentials of Welded Connections: Welding techniques; Types of welds; Welding symbols; Strength of welds; Design of simple welded connections. Beam-columns. Truss systems Roof design and constructions.
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Summer Practice II
CIVL4920
It is realized in a technical office which conducts civil engineering projects for minimum 20 workdays during summer vacation. Students report the activities performed in site according to a format determined by Civil Engineering Department. The language of the report is Turkish. Foreign students and/or the activities performed abroad, the language of training report is English. This is a Pass/Fail type of activity and students will not be given a letter grade.
AKTS
3Kredi
0Saatler
(0 + 0 + 0 )Area Elective-I
CIVL-AE-I
Area Elective-I
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Area Elective-II
CIVL-AE-II
Area Elective-II
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )General Elective-I
CIVL-GE-I
General Elective-I
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Introduction to Design Projects
ENGR4901
Engineering project and risk management, feasibility analysis. Preparing project proposals. Interdiciplinary teamwork. Examples of social, environmental, ethical, legal aspects of engineering solutions for contemporary real life problems. Examples of entrepreneurship and innovation practices. Widely used engineering standards.
AKTS
1Kredi
1Saatler
(1 + 0 + 0 )Occupational Health and Safety I
OHES4411
History of occupational health and safety. Work law. Occupational health and safety law. National and international conventions. Occupational diseases. Introduction to the concept of hazard and risk
AKTS
2Kredi
0Saatler
(2 + 0 + 0 )Graduation Design Project
CIVL4912
Students gain skills in designing a system, component or process to meet desired needs, considering a wide variety of realistic constraints, such as environment, social, technical, economic factors by teamwork activities.
AKTS
7Kredi
3Saatler
(8 + 0 + 0 )Area Elective-III
CIVL-AE-III
Area Elective-III
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Area Elective-IV
CIVL-AE-IV
Area Elective-IV
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )General Elective-II
CIVL-GE-II
General Elective-II
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )General Elective-III
CIVL-GE-III
General Elective-III
AKTS
5Kredi
3Saatler
(3 + 0 + 0 )Occupational Health and Safety II
OHES4412
Hazard and risk concept. Chemical risk factors. Physical risk factors. Biological risk factors. Psychological risk factors. Ergonomic risk factors. Risk analysis and types. Industrial applications
AKTS
2Kredi
0Saatler
(2 + 0 + 0 )