Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Course Name / Course Code
Hours
Credit
ECTS

History of Turkish Republic I

CORE0101

İki dönemden oluşan Modern Türkiye Tarihi dersi, bugünün Türkiye’sinin oluşumunda rol oynayan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel süreçlere ışık tutmayı amaçlamaktadır. Dersin ikinci döneminde, öncelikle Millî Mücadele, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş süreci ve bu sürece eşlik eden inkılaplar kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Daha sonra inkılapların yarattığı toplumsal, ekonomik ve siyasal sonuçlar, Cumhuriyet’in kurumsallaşması ve çok partili sistemin temel dinamikleri ele alınmaktadır. Bir yandan demokrasinin gelişimi diğer yandan da demokratikleşme sürecini sekteye uğratan ekonomik çalkantılar, siyasal istikrarsızlıklar ve askeri müdahaleler incelenmektedir. Cumhuriyet tarihinde ortaya çıkan göç ve kentleşme olguları, toplumsal hareketler ve kültürel değişim bu dönem tartışılan önemli konular arasında yer almaktadır.

( 2 + 0 + 0 )
2
2

AKTS

2

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Turkish I

CORE0103

Osmanlı döneminden başlayarak Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna kadar olan süreçte modernleşme hareketleri. Edebiyatımıza yansıması. Seçilmiş düşünce metinleri ve kurmaca metinler ile incelenmesi.

( 2 + 0 + 0 )
2
2

AKTS

2

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Orientation

CORE0105

Oryantasyon dersi öğrencilere üniversite hayatına uyum sürecinde ihtiyaç duyacakları akademik ve sosyal yetkinlikleri kazandırmayı hedeflemektedir. Dersi tamamlayan öğrencilerin iletişim, sosyal, profesyonel ve etik sorumluluklar gibi ilerleyen dönemlerde ve profesyonel hayatta faydalı olacak kazanımları edinmelerinin yanında, 21. Yüzyıl yetkinlikleri olarak tanımlanan yetkinlikler hakkında farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır. Ders, birinci sınıf bahar döneminde okutulması planlanan Kariyer Planlama dersi için giriş dersi niteliği de taşımaktadır.

( 0 + 0 + 0 )
0
1

AKTS

1

Kredi

0

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Nature, Science, Human I

CORE0201

Dersin amacı öğrencilere bilimsel düşüncenin ip uçlarını vermek, bu düşünce sisteminin gelişimini hazırlayan temel olguları belirlemek, onları fizik, kimya, biyoloji biliminin temel zihinsel ve yöntemsel uygulamalarıyla karşılaştırmaktır. Öğrencilerin bilimsel düşünce ve uygulamaların temel kuramsal ve yöntemsel yapılarını öğrenerek daha ileri düzeydeki bilimsel çalışmalara dönük bir formasyon kazanması dersin hedeflediği amaçlar arasındadır. Öğrencilerin problem çözme yetilerini geliştirmesi dersin bir diğer temel özelliğidir.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Society, Science and Human

CORE0401

Toplum, Bilim ve İnsan dersinin başlıca amacı, öğrencileri insan ve toplum arasındaki ilişki hakkında kapsamlı, disiplinlerarası, analitik ve eleştirel bir anlayış geliştirmek üzere özendirmek ve yönlendirmektir. Öğrencilere bireyler ve sosyal dünyaları hakkındaki belli başlı bazı kavramları, yaklaşımları ve konuları tanıtmayı hedefleyen dersi tamamlayan öğrencilerin ,sosyal bilimlerin diğer disiplinler ile benzerliklerini ve farklılıklarını kavramaları, insanoğlunun bir canlı türü olarak evrimi ile ilgili eleştirel bir anlayış geliştirmeleri, insanların sosyal çevreleri ile ilişkilerinin farklı yönleri hakkında bilgi edinmeleri, insanların çeşitli gruplar, kurumlar ve sosyal yapılar ile bu ilişkileri neden ve nasıl geliştirdiğini açıklayabilmeleri hedeflenmektedir.

( 3 + 0 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Academic English 1

ENGL1101

Data description. Text analysis. Summary and paraphrase of simplified research articles and data charts. IMRAD Summary. Critical thinking and logical argumentation skills to express an informed opinion. Presentation of information to an audience in an academic setting.

( 4 + 0 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(4 + 0 + 0 )

Computer Literacy

ITEC1001

Introduction to basic IT theory and terminology. Basic skills in a word processor programs, such as MS Word to create documents, format text, apply styles. Basic skills in a spreadsheet program, such as MS Excel, to create and format spreadsheets, including the use of mathematical formulas and to summarize given data in the form of graphics.

( 0 + 0 + 0 )
0
1

AKTS

1

Kredi

0

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Calculus I

MATH1111

1. To teach the concepts of functions, limits, continuity, differentiation and integration. 2. To gain the ability of application of differentiation and integration to solve problems. 3. To teach the use of the knowledge of mathematics for solvings problems in applied sciences and engineering.

( 4 + 0 + 1 )
4
5

AKTS

5

Kredi

4

Saatler

(4 + 0 + 1 )

Physics - Mechanics

PHYS1111

This is a calculus based introductory physics course on the mechanics of objects. By the end of the course, students should; 1. demonstrate a conceptual understanding of the fundamental physical laws of mechanics. 2. apply the fundamental laws of mechanics to solve various practical problems. 3. recognize how physics is relevant to the world around them.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Physics - Mechanics Laboratory

PHYS1113

Physics – Mechanics Laboratory is a laboratory course which accompanies PHYS1111. By the end of the course, students should; • devise how to experimentally test the physical laws of mechanics. • recognize how the fundamental physical laws of mechanics can be applied to various practical problems. • develop an understanding of how to report the results of scientific research. • recognize how physics is relevant to the world around them.

( 0 + 2 + 0 )
1
1

AKTS

1

Kredi

1

Saatler

(0 + 2 + 0 )

Introduction to Programming

COMP1103

Introduction to computers, computer programs and the Matlab language, identifiers, variables, assignment statements, data types, selections, loops, methods.

( 3 + 2 + 0 )
4
5

AKTS

5

Kredi

4

Saatler

(3 + 2 + 0 )

History of Turkish Republic II

CORE0102

İki dönemden oluşan Modern Türkiye Tarihi dersi, bugünün Türkiye’sinin oluşumunda rol oynayan siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel süreçlere ışık tutmayı amaçlamaktadır. Dersin ikinci döneminde, öncelikle Millî Mücadele, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş süreci ve bu sürece eşlik eden inkılaplar kapsamlı bir şekilde tartışılmaktadır. Daha sonra inkılapların yarattığı toplumsal, ekonomik ve siyasal sonuçlar, Cumhuriyet’in kurumsallaşması ve çok partili sistemin temel dinamikleri ele alınmaktadır. Bir yandan demokrasinin gelişimi diğer yandan da demokratikleşme sürecini sekteye uğratan ekonomik çalkantılar, siyasal istikrarsızlıklar ve askeri müdahaleler incelenmektedir. Cumhuriyet tarihinde ortaya çıkan göç ve kentleşme olguları, toplumsal hareketler ve kültürel değişim bu dönem tartışılan önemli konular arasında yer almaktadır.

( 2 + 0 + 2 )
2
2

AKTS

2

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 2 )

Turkish II

CORE0104

Osmanlı İmparatorluğu’nun son günleri ile ülkemizin işgal yıllarından başlayarak Milli Mücadele yılları, Bağımsızlık Savaşımızın kazanılması, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan günümüze kadar olan süreçte modernleşme hareketleri. Edebiyatımıza yansıması. Seçilmiş düşünce metinleri ve kurmaca metinler ile incelenmesi.

( 2 + 0 + 0 )
2
2

AKTS

2

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Career Planning

CORE0106

Kariyer Planlama dersinin amacı, öğrencilerin kariyerlerini, kendi zeka, kişilik, bilgi, beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun olarak belirleyebilmeleri için yol göstermektir. Ders kapsamında, bu kavramlar hakkında farkındalık yaratılacak, öğrencilerin üniversite hayatları boyunca kariyerleri hakkında destek alabilecekleri Kariyer Merkezi ve faaliyetleri tanıtılacak, Yetenek Kapısı kullanımı ve nasıl yararlanılacağı gösterilecek ve farklı sektörlerde çalışma hayatı ile tanışma fırsatı sunulacaktır. Kariyer Planlaması dersi T.C.Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi tarafından hazırlanan yönerge doğrultusunda hazırlanmıştır.

( 0 + 0 + 0 )
0
1

AKTS

1

Kredi

0

Saatler

(0 + 0 + 0 )

MAJOR WORKS

CORE0108

Bu ders edebiyat, sinema, sanat, mimarlık, mühendislik, matematik, felsefe, siyaset, ekonomi ve benzerleri gibi alanlardaki önemli eserlerin akademik çalışmasında temel derstir. Ders, öğrencilerin dönem boyunca bu derste sunulan başlıca eserlerle tanışmalarına ve farklı alanlardaki bu önemli eserlerle kendi görüş, bakış açısı ve zevklerini geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin dönem sonunda bu farklı alanlarda ve önemli çalışmaları hakkında bağımsız, analitik ve eleştirel düşünmeyi geliştirecek akademik araçlarla donatılması beklenmektedir.

( 2 + 0 + 0 )
2
3

AKTS

3

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Nature, Science, Human II

CORE0202

Bu derste öğrenciler bilim ve doğa konusunda bir önceki dersin ana hedeflerini ve ilkelerini gözeterek öğrencilerin bilim ve doğa konusunda daha ileri bir düşünce ve görüş geliştirmelerini öngörmektedir. Ders doğanın temel yasalarını öğrencilere aktararak öğrencilere gündelik yaşantımızı örüntüleyen bilim ve teknolojinin nasıl geliştiğini açıklama amacını gütmektedir. Bilimsel bilgiyle farklı alanlardaki yöntemsel yapı ve yaklaşımlar arasındaki farklar ve benzerliklerin vurgulanması ve gösterilmesi dersin hedefleri arasındadır.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Art, Society, Human

CORE0501

Bu ders, çeşitli tarihsel dönemlerden sanat eserlerinin, nesnelerinin ve işlerinin incelenmesi yoluyla sanatın anlamı, dönüşümü ve işlevini öğrenciye aktarmayı ve sanat tarihine kısa bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. Resim, heykel, mimarlık, tasarım, baskı, fotoğraf, enstalasyon, performans, reklamlar ve hareketli görüntü gibi çok çeşitli medya ve mecra aracılığıyla görsel kültürün nesneleri ve pratiklerini tartışmaya açarak, ders öğrencilere sanatsal üretimin sosyal kültürel ve tarihsel koşullarına dair kapsamlı, disiplinlerarası ve yaratıcı bir bakış açısı kazandıracaktır.

( 2 + 0 + 0 )
2
3

AKTS

3

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Academic English 2

ENGL1102

Critical thinking and logical argumentation. Academic research. Annotations, citations, quotations. Identification of arguments, reasoning, logical cohesion. Debates. Evaluative summary. Interview.

( 4 + 0 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(4 + 0 + 0 )

Calculus II

MATH1112

1. To teach fundamental definitions, basic theory and applications of calculus, 2. To prepare for sophomore-level topics in mathematical analysis (differential equations and linear algebra), and calculus-based subjects in science and engineering, 3. To give knowledge of mathematics to construct, analyze and interpret mathematical models, 4. To teach the ability of applying mathematics for the solutions of problems.

( 4 + 0 + 1 )
4
5

AKTS

5

Kredi

4

Saatler

(4 + 0 + 1 )

General Chemistry

CHEM1101

Why teach chemistry to engineers? Matter-Its properties and measurement. Uncertainty and significant figures. Atoms and atomic theory. Atomic mass and mole concept. Chemical compounds. Molecular and ionic compounds. Oxidation states. Chemical reactions. Stoichiometry. Chemical reactions in solutions. Limiting reactant. Introduction to reactions in aqueous solutions. Precipitation, acid-base, and oxidation-reduction reactions. Titrations. Gases and gas laws. Ideal gas equation. Gases in reactions. Mixtures of gases. Kinetic molecular theory. Heat. Work. Internal Energy. Enthalpy. Electrons in atoms. Electromagnetic radiation. Atomic spectra. Quantum theory. Electron configurations. The periodic table and some atomic properties.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Computer Aided Technical Drawing

CIVL1001

Introduction. The Engineering Design Process. Computer-Aided Design and Drafting. Freehand Sketching. Engineering Geometry. The Theory of Shape Description. The Theory of Size Description-Dimensions and Notes. Multiview Drawing. Auxiliary View Drawing. Sectional Drawing. Pictorial Drawing. Single dimension drawings, drawings with coordinates, page and setting commands, drawing commands, two dimensional drawings, practice.

( 2 + 2 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(2 + 2 + 0 )

Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme (Creative Thinking and Problem Solving)

CORE0107

Bu derste, bir problem kurgulama ve çözüm üretmenin disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınması yönünde öğrencilere bir yetişim kazandırılması amaçlanmaktadır. Güncel karmaşık sorunların tasarım odaklı düşünce yaklaşımıyla doğru tanımlanması ve çözüm yöntemlerinin kuramsal olarak işlenmesiyle birlikte, saptanan problem ve gereksinimler doğrultusunda projelerin uygulandığı takım çalışmaları yoluyla yenilikçi bir fikri tasarlamanın temelini oluşturduğu bu derste, öğrencilerin iş birliği içinde günümüzün karmaşık sorunlarına yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretmeleri beklenmektedir.

( 2 + 0 + 0 )
2
3

AKTS

3

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Ethics, Law and Society

CORE0402

Bu dersin amacı: Ahlaklı bir hayat nasıl tanımlanır? İyi ve erdemli birey kimdir? “İyi” ve “kötü”, “doğru” ve “yanlış” arasındaki çizgiyi kim belirler? İyi yurttaş kimdir? Bir yurttaş olarak, kadın/erkek olarak, toplum üyesi olarak hayatlarımızı nasıl yaşamamız gerekir? Modern birey kimdir? Teknoloji, ahlaki yargılarımızı nasıl etkiler? Etik, hukuk, ahlak ve kültürel alanları ilgilendiren bu tarz sorgulamaları günlük hayatımızda sıklıkla yapmaktayız. Bu ders, bu tür soruları tartışmak amacıyla birey ve yurttaş olmanın anlamlarına değinmekte; toplumsal hayatın düzenleyici bileşenlerini ahlak, hukuk, etik ve normlar ile ilişkilendirerek tartışmakta; birey ve iktidar arasındaki ilişkiyi devlet, toplumsal cinsiyet, aile, din ve gözetim gibi konular üzerinden ele almaktadır. Ayrıca, modernleşme kavramını merkeze alarak, değer yargılarının “evrensel” boyuttaki inşasını Doğu ve Batı kültürleri arasındaki iktidar ilişkileri bağlamında sorgulamaktadır.

( 2 + 0 + 0 )
2
3

AKTS

3

Kredi

2

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Statics

ENGR2101

Introducing to students; force and moment vectors, vector algebra, equilibrium of a rigid body, reaction forces, structural analysis, internal forces, stress, safety factor and basic strength calculations.

( 3 + 0 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Linear Algebra

MATH2104

Algebraic properties of complex numbers. Polar form of complex numbers. DeMoivre’s formula. Complex roots and powers. Algebraic properties of ma-trix operations. Special types of matrices. Solving linear systems of equa-tions. Elementary row and column operations. Echelon form of a matrix. Gauss and Gauss-Jordan method. Definition and properties of determinants. Cofactor expansion. Finding inverses via cofactors. Real vector spaces. Sub-spaces. Linear independence. Basis and dimension. Coordinates. Eigenval-ues and eigenvectors. Characteristic polynomial and characteristic equation. Eigenvalues and eigenvectors. Diagonalization

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Calculus III

MATH2105

Functions of several variables. Limits and continuity. Partial derivatives. Chain rule for partial derivatives. Directional derivatives. Local maxima and minima. Lagrange multipliers. Taylor’s formula. Double integrals in Cartesian and polar coordinates. Triple integrals in Cartesian, cylindrical and spherical coordinates. Line integrals. Green’s theorem. Surface integrals. Stokes’ theorem. Divergence theorem.

( 4 + 0 + 1 )
4
6

AKTS

6

Kredi

4

Saatler

(4 + 0 + 1 )

Geology

CIVL2004

Challenges of the 21st Century. The Earth and Its Systems. Minerals. Igneous Rocks and Processes. Sedimentary Rocks and Processes. Metamorphic Rocks and Processes. Mechanics of Earth Materials. Structural Deformation of the Earth’s Crust and Earthquakes. Weathering and Erosion. Soils, Soil Hazards and Land Subsidence. Ground Water. Subsurface Contamination and Remediation. Mass Movement and Slope Stability. Rivers. Oceans and Coasts. Glaciers, Permafrost, and Deserts. Landslides. Material geology. Definition of minerals and rocks in laboratory.

( 3 + 0 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Surveying

CIVL2012

Measurement units and errors in measurements. Measurement of distance, horizontal direction and vertical angle. Computation of the plane coordinates. Height measurement and levelling. Profile and cross-section measurements. Surface levelling. Area and volume computation.

( 2 + 2 + 0 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(2 + 2 + 0 )

Dynamics

CIVL2114

To gain ability of the fundamental problems of the dynamics and associated engineering mechanics.

( 2 + 0 + 1 )
3
4

AKTS

4

Kredi

3

Saatler

(2 + 0 + 1 )

Mechanics of Materials

ENGR2102

To teach the basics and principles of mechanics of materials, earn ability of computing stress and strain in combined loading conditions and ability to apply this knowledge in engineering design and applications.

( 4 + 0 + 1 )
4
6

AKTS

6

Kredi

4

Saatler

(4 + 0 + 1 )

Differential Equations

MATH2107

Basic definitions of the theory of differential equations. First order differential equations. Integration factor method. Separable equations. Homogenous equations. Bernoulli equation. Second order linear differential equations with constant coefficients. Systems of first order linear differential equations with constant coefficients. Laplace transforms. Applications of Laplace transform to linear differential equations with constant coefficients. Convolution. Linear differential equations with variable coefficients. Euler equation. Ordinary and singular points. Series solutions of second-order linear differential equations.

( 4 + 0 + 1 )
4
6

AKTS

6

Kredi

4

Saatler

(4 + 0 + 1 )

Physics - Electricity And Magnetism

PHYS1112

This is a calculus based introductory physics course on electricity and magnetism. By the end of the course, students should; 1. demonstrate a knowledge of the fundamental physical laws of electricity and magnetism. 2. apply the fundemental laws of electricity and magnetism to solve various practical problems. 3. recognize how physics is relevant to the world around them.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Electricity And Magnetism Laboratory

PHYS1114

Physics – Electricity and Magnetism Laboratory is a laboratory course which accompanies PHYS1112. By the end of the course, students should; • devise how to experimentally test the physical laws of electricity and magnetism. • recognize how the fundamental physical laws of electricity and magnetism can be applied to various practical problems. • develop an understanding of how to report the results of scientific research. • recognize how physics is relevant to the world around them.

( 0 + 2 + 0 )
1
1

AKTS

1

Kredi

1

Saatler

(0 + 2 + 0 )

Engineering Materials

CIVL2201

Description of atomic structure. Types of atomic bonding and their characteristics properties. Atomic arrangement and crystal structure. Crystallographic planes and directions in the unit cell. Linear and planar atomic density, atomic packaging factor. Mechanical and physical properties of materials. Metals. Plastics. Lime. Gypsum. Pozzolan. Portland cement. Properties of aggregates. Fresh and hardened concrete properties. Concrete mixture design. Production and curing. Exposure classes.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Structural Analysis I

CIVL3311

Structural systems, loads, assumptions and idealizations of structural analyses, support reactions, internal forces, equilibrium equations, calculation of the static loads of plane statically determinate systems, diagrams of internal forces, plane systems, simple beam, cantilever beam, continuous beams, frames and arches, trusses, statically Indeterminate systems and solution methods, temperature effects and support movements, influence lines.

( 0 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Earthwork and Railway Engineering

CIVL3401

Introduction to earthworks. Volumes of fills and cuts. Mass diagram. Optimization of earth moving. Excavation methods and machines. Excavators and dampers. Introduction to railroad engineering. Train dynamics. Geometric standards of track. Gradients, curves, transition curves, location of track, superstructure elements and materials. Layout of track.

( 3 + 0 + 1 )
3
6

AKTS

6

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 1 )

Soil Mechanics

CIVL3501

Introduction. Soil as a three phase material. Grain size distributions (mechanical and hydrometer). Atterberg limits and index properties of soils. Classification of soils (USCS). Soil compaction. Capillarity effects in soils. Hydraulic conductivity. Darcy’s equation. Seepage. Laplace equation and flow nets. Pore water pressure and effective stress. Strength characteristics of soils. Mohr’s circle. Consolidation. Terzaghi’s theory of 1D consolidation. Slope stability.

( 3 + 2 + 0 )
4
6

AKTS

6

Kredi

4

Saatler

(3 + 2 + 0 )

Summer Practice I

CIVL3920

It is realized in a construction site which conducts civil engineering applications for minimum 20 workdays during summer vacation. Students report the activities performed in site according to a format determined by Civil Engineering Department. The language of the report is Turkish. Foreign students and/or the activities performed abroad, the language of training report is English. This is a Pass/Fail type of activity and students will not be given a letter grade.

( 0 + 0 + 0 )
0
2

AKTS

2

Kredi

0

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Applied Probability and Statistics for Engineers

MATH2205

Introduction to statistics. Sample mean, median and standard deviation. Graphical plots. Probability. Multiplication rule. Permutation and combination. Conditional probability and Bayes’ rule. Random variables. Discrete and continuous probability distributions. Joint probability distributions. Mathematical expectation. Mean, variance, covariance and correlation coefficient of random variables. Some continuous and discrete probability distributions. Normal distribution. Fundamental sampling distributions. Sampling distribution of mean. Interval estimation of mean. Testing a statistical hypothesis. Simple linear regression and correlation.

( 0 + 0 + 0 )
3
6

AKTS

6

Kredi

3

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Reinforced Concrete

CIVL3304

Concrete Producing materials. Mix design, placing and curing of concrete. Reinforced concrete. Flexure in beams. Shear and diagonal tension in beams. Torsion. Serviceability. Continuous reinforced concrete structures and equivalent frame method of analysis. Design of two-way slabs and plates. Footings. Design of columns and walls. Design of earth retaining structures. Analysis methods. Introduction to prestressed concrete.

( 3 + 0 + 1 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 1 )

Structural Analysis II

CIVL3312

Matrix methods in structural analysis. Fundamental concepts of force and displacement methods. Calculation of member stiffness matrices and load vectors. Analysis of shear-wall structures by stiffness method. Computer programming techniques for displacement and force methods. An introduction to finite element method.

( 0 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Highway Engineering

CIVL3402

Introduction. Transportation planning process. Forecasting future traffic flows. Scheme appraisal for highway projects. Basic elements of highway traffic analysis. Determining the capacity of highways. Design of intersections. Geometric alignment and design. Highway pavement materials and design. Structural design of pavement thickness. Pavement maintenance. Drainage.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Foundation Engineering

CIVL3502

Introduction. Foundations in civil engineering. Performance requirements. Review of soil mechanics. Shallow foundations: spread footings, mats, bearing pressures. Deep foundations: piles, shafts, caps, grade beams, axial and lateral load capacity. Earth retaining structures: lateral earth pressures, cantilever retaining walls, sheet pile walls.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Fluid Mechanics and Hydraulics

CIVL3601

Introduction to fluid mechanics and hydraulics. Fluid statics. Kinematics of fluid flow. Continuity equation. Stream function. Potential flow. Viscous flow. Navier-Stokes equations. Dimensional analysis. Pipe flows and pipe networks. Open channel hydraulics.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Introduction to Economics

ECON1005

Resources and scarcity; supply and demand; the mixed economy; market structure; national income, business cycles, unemployment and inflation; economic growth and productivity; money, banking and monetary policy; international trade and finance

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Construction Management and Site Techniques

CIVL3701

Introduction to construction management; Overview of construction industry; Project delivery methods; Construction management functions: (1) Design and planning, (2) Construction ; Integration of Building Information Modelling into Construction Management; Site layout: Site layout plan, Construction Equipment ; Occupational Health & Safety; Cost estimation ; Scheduling techniques for construction projects.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Steel Structures

CIVL4301

Introduction to steel structures, general assumptions, Review of structural design processes; external effects on structures, design codes, specifications and standards. Properties and types of structural steel. Beams: Local buckling. Lateral torsional buckling; Design of laterally supported and laterally unsupported beams; Design for Shear. Compression Members: Effective length factors. Tension Members: Effective net areas; block shear. Essentials of Bolted Connections: Types of Connections; Mechanical and physical properties of bolts; Installation techniques; Design of bolted connections. Essentials of Welded Connections: Welding techniques; Types of welds; Welding symbols; Strength of welds; Design of simple welded connections. Beam-columns. Truss systems Roof design and constructions.

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Summer Practice II

CIVL4920

It is realized in a technical office which conducts civil engineering projects for minimum 20 workdays during summer vacation. Students report the activities performed in site according to a format determined by Civil Engineering Department. The language of the report is Turkish. Foreign students and/or the activities performed abroad, the language of training report is English. This is a Pass/Fail type of activity and students will not be given a letter grade.

( 0 + 0 + 0 )
0
3

AKTS

3

Kredi

0

Saatler

(0 + 0 + 0 )

Area Elective-I

CIVL-AE-I

Area Elective-I

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Area Elective-II

CIVL-AE-II

Area Elective-II

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

General Elective-I

CIVL-GE-I

General Elective-I

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Introduction to Design Projects

ENGR4901

Engineering project and risk management, feasibility analysis. Preparing project proposals. Interdiciplinary teamwork. Examples of social, environmental, ethical, legal aspects of engineering solutions for contemporary real life problems. Examples of entrepreneurship and innovation practices. Widely used engineering standards.

( 1 + 0 + 0 )
1
1

AKTS

1

Kredi

1

Saatler

(1 + 0 + 0 )

Occupational Health and Safety I

OHES4411

History of occupational health and safety. Work law. Occupational health and safety law. National and international conventions. Occupational diseases. Introduction to the concept of hazard and risk

( 2 + 0 + 0 )
0
2

AKTS

2

Kredi

0

Saatler

(2 + 0 + 0 )

Graduation Design Project

CIVL4912

Students gain skills in designing a system, component or process to meet desired needs, considering a wide variety of realistic constraints, such as environment, social, technical, economic factors by teamwork activities.

( 8 + 0 + 0 )
3
7

AKTS

7

Kredi

3

Saatler

(8 + 0 + 0 )

Area Elective-III

CIVL-AE-III

Area Elective-III

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Area Elective-IV

CIVL-AE-IV

Area Elective-IV

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

General Elective-II

CIVL-GE-II

General Elective-II

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

General Elective-III

CIVL-GE-III

General Elective-III

( 3 + 0 + 0 )
3
5

AKTS

5

Kredi

3

Saatler

(3 + 0 + 0 )

Occupational Health and Safety II

OHES4412

Hazard and risk concept. Chemical risk factors. Physical risk factors. Biological risk factors. Psychological risk factors. Ergonomic risk factors. Risk analysis and types. Industrial applications

( 2 + 0 + 0 )
0
2

AKTS

2

Kredi

0

Saatler

(2 + 0 + 0 )