Kapat

Bilgisayar / İnternet Bağımlılığı

Geri

Bilgisayar ve internet hayatımıza büyük kolaylıklar getirmiştir. Fakat hayatımıza kattığı kolaylıklar yanında zorluklar da eklemektedir. Bazı öğrencilerimiz bilgisayar kullanımı ile ilgili olarak kötü alışkanlıklar geliştirebiliyorlar ve bu durum hayatlarında önemli problemlere sebep oluyor. Bu tür davranış şekilleri ve olumsuz sonuçları "bağlanma bozuklukları" adı verilen davranışlara çok benzediği için bilgisayar/internet bağımlılığı terimi kullanılmaktadır.

Aşağıda bu durumda yaşanabilecek zorluklardan bahsedilmektedir, size yakın gelenler var mı?

  • Bilgisayar/internet başında geçirdiğim zaman giderek artıyor.
  • Bilgisayar/internet kullanmayı bırakmaya veya azaltmaya çalıştığımda kendimi kaygılı hissediyorum.
  • Arkadaşlık ilişkilerim, okul sorumluluklarım, sağlığım bilgisayar/internet kullanımından dolayı olumsuz etkileniyor.
  • Gerekli veya ihtiyacım olmayan konuları araştırmak için internette çok zaman harcıyorum.
  • Bilgisayarda/internette oyun oynarken veya chat yaparken zamanın nasıl geçtiğinin farkında bile olmuyorum.
  • Bilgisayar/internet kullanımı yüzünden uykusuz kaldığım ve günlük sorumluluklarımı aksattığım oluyor.
  • Bilgisayar/internet kullanmayı daha once bırakmayı ya da azaltmayı denedim ama başaramadım.
  • Yakın çevremdeki insanlardan bilgisayar/internet başında geçirdiğim zaman konusunda olumsuz eleştiriler alıyorum.
  • Eğer hayatımda bilgisayar/internet olmasa hayatın sıkıcı, zevksiz ve boş olduğunu düşünüyorum.
  • Ben bilgisayar/internette iken beni meşgul eden kişilere her kim olursa olsun sinirli davranıyorum.

Bunun dışında bilgisayar/internet bağımlılığı ile ilgili fiziksel belirtiler şunlardır;

  • Karpal Tünel Sendromu (El bileğinde görülen uyuşma, ağrı, his kaybı ve elde kuvver kaybı ile karakterize bir rahatsızlık)
  • Gözlerde kuruluk
  • Migren ağrıları
  • Sırt ağrıları
  • Öğün atlama gibi beslenme düzensizlikleri
  • Kişisel hijyeni sağlamada yetersizlik
  • Uyku bozuklukları, uyku düzeninde değişiklikler

Bu cümlelerden size kendi yaşantınızdan durumları hatırlatanlar olabilir. Eğer öyleyse; aşağıdaki önerilerimizi uygulayın. Bu sizin hem sorunu daha net görmenizi sağlayacak hem de çözüm için yol gösterecektir.

Neler Yapabilirim?

  • Bir hafta boyunca bilgisayar/internet kullanımınızı gün gün not edin. Hergün kaç saat kullanıyorsunuz? Neler yapıyorsunuz? (internette sörf, chat, oyun v.s.)
  • Bilgisayar/internet kullanımı dışında neler yapabileceğinizi düşünün ve bunları da not edin. (spor, müzik, kulüp faaliyetleri v.s.)
  • Bunları yapmak yerine neden bilgisayar/internet kullanmayı tercih ettiğinizi düşünün.
  • Spor, müzik, kulüp faaliyetleri ile aşamalı olarak bilgisayar/internet kullanımınıyer değiştirin.
  • Bilgisayar/internet kullanımını bırakmak/azaltmak için ailenizden, arkadaşlarınızdan destek alın.
  • Bilgisayar/internet başında geçirdiğiniz süreyi önceden planlayarak kaliteli zaman uygulamasını hayata geçirmeyi deneyin.